A EDUCACIÓ INFANTIL segueixen un programa que es diu "JUGUEM A PENSAR" mitjançant aquests materials:
Tot pensant ..... Contes
Tot pensant. Recursos per a l'educació infantil.
En aquest programa es treballa l'educació reflexiva, les habilitats cognitives i l'estreta relació entre pensament i llenguatge.
Dins la FILOSOFIA 3/18 ja es fa una selección d'algunes de les habilitats de pensament entre elles:
Aquestes es treballen mitjançant:
L'avaluació dins el programa: Juguem a pensar.
Avaluar és pensar. Per tant no podem deixar d'emfatitzar la qüestió de l'avaluació dins d'un programa que ens proposa millorar la capacitat de pensar dels infants.
En el llibre Tot pensant ens proposen unes activitats pràctiques que cada mestre podrá anar variant i recreant.
Les pràctiques están classificades de la manera següent:
Autoavaluació
Avaluació de la dinámica de la classe.
Avaluació de la relació dels infants.
Avaluació de la participació en la discussió.
Avaluacions obertes.
Exemple d' Avaluació de la dinámica de la classe:
Amb sol i núvols.
Material: Tres dibuixos, un sol lluent, un sol mig tapat per un núvol i un núvol amb tempesta.
Procediment: Presentem els dibuixos i els criteris que representen.
Criteris: Sol lluent : Sessió molt clara i lluminosa.
Sol tapat: La classe ha anat bé però pot millorar.
Núvol gris: La classe ha estat un xic confusa, caldrà que millorem.
Demanem que cada infant trii l'obra que millor representa la seva avaluació de com ha anat la classe.
Demanem que presentin les raons de la tria.
Exemples d'avaluacions obertes:
Amb una bombeta.
Material: El dibuix d'una bombeta o una bombeta de debó.
Procediment: Es mostra el dibuix d'una bombeta i es demana als nens i nenes que han après avui, quina idea nova han tingut, que els ha sorprès de la classe ...
Amb unes tisores
Material: Dibuix d'unes tisores o unes tisores de debó.
Procediment: Es mostra el dibuix d'unes tisores i es demana als nens i nenes que traurien de la classe d'avui, si ha sobrat alguna cosa o alguna cosa no ha anat prou bé (distracció, soroll, excés de xerrameca ....)
Al llibre Tot Pensant trobareu un munt més de propostes d'avaluació.
Us animeu a portar a terme aquest projecte a les vostres aules??? L'heu treballat???Què us en sembla????
Us ànimo a fer les vostres aportacions !!!!!!
|
Hola!
ResponEliminaVaig estar a punt de fer-ne un curs de formació però per manca de places no va poder ser... Gràcies per l'explicació.
Gràcies pel teu comentari Mireia. Si tens l'opció fes algún curset val molt la pena, t'ho recomano !!!!
EliminaA la web del grup Iref pot trovar molta més información.
Una abraçada!!!!
Gràcies Magda!
Eliminaque interessant ! espero els comentaris a les teves pregunta, em sembla un tema molt important, que bé que es treballi a l'aula d'una manera tan significativa.
ResponEliminapetonets
I tant és un projecte que a mi personalment m'agrada molt. Jo l'he treballat a diferents escoles i amb uns resultats molt satisfactoris.
EliminaEls nens/es com be diu el projecte aprenen a pensar per ells mateixos i a donar unes respostes molt precises.
Jo sempre els hi dic quan ve la Filo ( que es una tortuga com a fil conductor) no podem dir ni perquè SI ni perquè NO i això els hi fa molta gracia i encara pensen mes les seves respostes !!!!
Un petonàs !!!!
M'encantaria portar a terme a l'aula la filosofia 3/18. L'has explicat molt bé. També m'agradaria molt poder formar-me en aquest sentit, saps d'agun curset o semblant?
ResponEliminaGràcies!!
Petonets!!
Segur que en traurieu molt de profit perquè és un projecte que està molt bé !!!!
EliminaGeneralment cada any fan algún curset, a Barcelona, normalment els publiquen a la seva web.
També des de l'escola podeu demanar un curs de formació, ells es desplacen . Jo els dos que he fet han estat a Girona i tos dos molt interessants.
Si tens oportunitat de fer-ho t'ho recomano.
Petonets!!!
Mestres d'Infantil,
Eliminaus deixo l'enllaç a la formació a veure si hi trobes algun curs que t'interessi.
http://www.grupiref.org/cat/formacio.htm
Besets
Carme
He anat a l'enllaç que has donat i n'hi ha un munt d'exemples. He estat mirant els d'infantil i xalat molt, especialment amb el de Kandinsky. Gràcies de nou ;)
ResponEliminaEstà molt bé la seva página !!!!
EliminaI la van renovant sovint amb novetats i noves experiències !!!!
Gràcies pel teus comentaris !!!!
Petons
Gràcies Magda per la teua publicació. Aprofite per deixar-te la web de Filosofía para Niños de Valencia, estic participant activament preparant el próxim "Encuentro Iberoamericano de Filosofía para Niños-para abril 2014.
ResponEliminahttp://www.xn--filosofiaparaniosvalencia-noc.es/
beset
Gràcies a tu Silvina pel comentari. I moltes gràcies per l'enllaç quan tingui una estoneta me'l miro perquè és un tema que m'interessa moltíssim.
EliminaMe n'alegro de la teva participación en aquest projecte.
Besets.
L'edat no perdona i en aquest cas en sóc una veterana de la Filosofia 3/18.
ResponEliminaEls seus inicis, amb la Irene de Puig, van ser molt inspiradors a moltes persones i entre elles jo.
T'he de dir que no m'agrada massa la idea d'avaluar totes les sessions, ja que, pensar també és crear, divagar, interpretar, relacionar... en algunes activitats prefereixo crear espais per pensar i gaudir pensant. Per a mi és com llegir un conte i, en acabar, haver de fer sempre el dibuix o la fitxa (obro debat? ha,ha,ha)
Petonets
Carme
Ai Carme quina gran veterana !!!!
EliminaJo personalment tampoc avaluo totes les sessions de filosofía, en l'entrada m'ha semblat interessant explicar-ho per la gent que no sabia de que anava el projecte .
Com molt bé dius pensar també és crear, divagar, interpretar .... i cal donar un espai i un temps a aquest tipus d'activitats. O sigui que ja veus que estic totalment d'acord amb la teva opinió.
De debat amb mi poquet jejejjejjejeje
Petonets bonica.