Total de visualitzacions de pàgina:

18 de jul. 2013

Filosofia 3/18 !!!!!!

 

           Què és el projecte Filosofia 3/18 ?


El projecte FILOSOFIA 3/18 és un currículum ampli i sistemàtic que  té com a objectiu reforçar les habilitats del pensament dels estudiants, partint de la filosofia com a disciplina fonamental.

Consisteix en un conjunt de programes que, aplicats des dels 3 als 18 anys, enforteix la capacitat reflexiva. Es tracta d'un projecte que concreta el desig general d'ensenyar a pensar i
pretén desenvolupar les habilitats cognitives dels estudiants, tot ajudant-los a comprendre les matèries d'estudi, a fer-los més conscients de la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i a preparar-los en la raonabilitat per a la participació en un món democràtic.

La filosofia, com a disciplina humanística més adequada, n'és el mitjà i la finalitat, perquè a través del seu contingut i del seu mètode permet a l'estudiant de reflexionar sobre aquells temes que, latents en totes les matèries, no són tractats a l'escola.


"La tradició filosófica ha treballat sempre un cos específic de conceptes que han estat considerats importants per a la vida humana o rellevants per al coneixement humà. Exemples d'aquests conceptes poden ser: justicia, veritat, bondat,bellesa, món, identitat personal, temps, amistat, llibertat i comunitat.
 
M.Lipman  Filosofia a l'escola.
 
 
 A EDUCACIÓ INFANTIL segueixen un programa que es   diu  "JUGUEM A PENSAR" mitjançant aquests materials:
 
Programa: Juguem a pensar
 
 Tot pensant ..... Contes
Tot pensant. Recursos per a l'educació infantil.
 
 
En aquest programa es treballa l'educació reflexiva, les habilitats cognitives i l'estreta relació entre pensament i llenguatge. 
 
Dins la FILOSOFIA 3/18 ja es fa una selección d'algunes de les habilitats de pensament entre elles:
 
  • Habilitats de recerca.
  • Habilitats de conceptualització i anàlisi.
  • Habilitats de raonament.
  • Habilitats de comunicació, traducció i formulació.
Aquestes es treballen mitjançant:
  • Els jocs i les activitats lúdiques.
  • Els contes populars i tradicionals.
  • L'educació per l' art. 
 
 
L'avaluació dins  el programa: Juguem a pensar.
 
Avaluar és pensar. Per tant no podem deixar d'emfatitzar la qüestió  de l'avaluació dins d'un programa que ens proposa millorar la capacitat de pensar dels infants.
 
En el llibre Tot pensant  ens proposen unes activitats pràctiques  que cada mestre podrá anar variant i recreant.
Les pràctiques están classificades de la manera següent:
 
  • Autoavaluació
  • Avaluació de la dinámica de la classe.
  • Avaluació de la relació dels infants.
  • Avaluació de la participació en la discussió.
  • Avaluacions obertes. 
Exemple d' Avaluació de la dinámica de la classe:
 
Amb sol i núvols.
 
Material: Tres dibuixos, un sol lluent, un sol mig tapat per un núvol i un núvol amb tempesta.
 
 
 
 
 
Procediment: Presentem els dibuixos i els criteris que representen.
Criteris:  Sol lluent : Sessió molt clara i lluminosa.
                         Sol tapat: La classe ha anat bé però pot millorar.
                          Núvol gris: La classe ha estat un xic confusa, caldrà que millorem.
 
Demanem que cada infant trii l'obra que millor representa la seva avaluació de com ha anat la classe.
 
Demanem que presentin les raons de la tria.
 
Exemples d'avaluacions obertes:
 
Amb una bombeta.
Material: El dibuix d'una bombeta o una bombeta de debó.
 
 
Procediment: Es mostra el dibuix d'una bombeta i es demana als nens  i nenes que han après avui, quina idea nova han tingut, que els ha sorprès de la classe ... 
 
Amb unes tisores
 
Material: Dibuix d'unes tisores o unes tisores de debó.
 
 

 
Procediment: Es mostra el dibuix d'unes tisores i es demana als nens i nenes que traurien de la classe d'avui, si ha sobrat alguna cosa o alguna cosa no ha anat prou bé (distracció, soroll, excés de xerrameca ....)
 
Al llibre Tot Pensant trobareu un munt més de propostes d'avaluació.
 
 
Us animeu a portar a terme aquest projecte a les vostres aules??? L'heu treballat???Què us en sembla????
 
Us ànimo a fer les vostres aportacions !!!!!!


FILOSOFIA 3/18
                   

 
                            

14 comentaris:

  1. Hola!
    Vaig estar a punt de fer-ne un curs de formació però per manca de places no va poder ser... Gràcies per l'explicació.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies pel teu comentari Mireia. Si tens l'opció fes algún curset val molt la pena, t'ho recomano !!!!
      A la web del grup Iref pot trovar molta més información.
      Una abraçada!!!!

      Elimina
  2. que interessant ! espero els comentaris a les teves pregunta, em sembla un tema molt important, que bé que es treballi a l'aula d'una manera tan significativa.
    petonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant és un projecte que a mi personalment m'agrada molt. Jo l'he treballat a diferents escoles i amb uns resultats molt satisfactoris.
      Els nens/es com be diu el projecte aprenen a pensar per ells mateixos i a donar unes respostes molt precises.
      Jo sempre els hi dic quan ve la Filo ( que es una tortuga com a fil conductor) no podem dir ni perquè SI ni perquè NO i això els hi fa molta gracia i encara pensen mes les seves respostes !!!!
      Un petonàs !!!!

      Elimina
  3. M'encantaria portar a terme a l'aula la filosofia 3/18. L'has explicat molt bé. També m'agradaria molt poder formar-me en aquest sentit, saps d'agun curset o semblant?
    Gràcies!!
    Petonets!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Segur que en traurieu molt de profit perquè és un projecte que està molt bé !!!!
      Generalment cada any fan algún curset, a Barcelona, normalment els publiquen a la seva web.
      També des de l'escola podeu demanar un curs de formació, ells es desplacen . Jo els dos que he fet han estat a Girona i tos dos molt interessants.
      Si tens oportunitat de fer-ho t'ho recomano.
      Petonets!!!

      Elimina
    2. Mestres d'Infantil,
      us deixo l'enllaç a la formació a veure si hi trobes algun curs que t'interessi.
      http://www.grupiref.org/cat/formacio.htm
      Besets
      Carme

      Elimina
  4. He anat a l'enllaç que has donat i n'hi ha un munt d'exemples. He estat mirant els d'infantil i xalat molt, especialment amb el de Kandinsky. Gràcies de nou ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Està molt bé la seva página !!!!
      I la van renovant sovint amb novetats i noves experiències !!!!
      Gràcies pel teus comentaris !!!!
      Petons

      Elimina
  5. Gràcies Magda per la teua publicació. Aprofite per deixar-te la web de Filosofía para Niños de Valencia, estic participant activament preparant el próxim "Encuentro Iberoamericano de Filosofía para Niños-para abril 2014.
    http://www.xn--filosofiaparaniosvalencia-noc.es/
    beset

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu Silvina pel comentari. I moltes gràcies per l'enllaç quan tingui una estoneta me'l miro perquè és un tema que m'interessa moltíssim.
      Me n'alegro de la teva participación en aquest projecte.
      Besets.

      Elimina
  6. L'edat no perdona i en aquest cas en sóc una veterana de la Filosofia 3/18.
    Els seus inicis, amb la Irene de Puig, van ser molt inspiradors a moltes persones i entre elles jo.
    T'he de dir que no m'agrada massa la idea d'avaluar totes les sessions, ja que, pensar també és crear, divagar, interpretar, relacionar... en algunes activitats prefereixo crear espais per pensar i gaudir pensant. Per a mi és com llegir un conte i, en acabar, haver de fer sempre el dibuix o la fitxa (obro debat? ha,ha,ha)
    Petonets
    Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ai Carme quina gran veterana !!!!
      Jo personalment tampoc avaluo totes les sessions de filosofía, en l'entrada m'ha semblat interessant explicar-ho per la gent que no sabia de que anava el projecte .
      Com molt bé dius pensar també és crear, divagar, interpretar .... i cal donar un espai i un temps a aquest tipus d'activitats. O sigui que ja veus que estic totalment d'acord amb la teva opinió.
      De debat amb mi poquet jejejjejjejeje
      Petonets bonica.

      Elimina